torsdag 20. februar 2014

ENERGIBARER MED MØRK SJOKOLADE

Selv om jeg er tidenes matklovn, så er jeg litt sær når det kommer til enkelte ting. Energibarer som man kjøper i butikker i Norge, er ikke helt etter min smak! Bestemte meg da, på eget initiativ, å lage mine egne som ikke smaker høy.
Resultatet ble over all forventning, og har gått fra smaken av høy, til smaken av kokos.Disse er deilige å ha som mellommåltid eller når man bare er småsulten og sugen på noe godt!


INGREDIENSER 
- 100g havregryn 
- 50g mandler 
- 25g pekannøtter 
- 75g usaltede pistasjnøtter
- 4ss gresskarkjerner 
- 4ss solsikkekjerner 
- saften av 1 appelsin 
- 1ss cocosa 
- 11ss sukrin 
- 1ts havsalt 
- 1ts kanel  
- 100g smeltet mørk sjokolade (helst over 70% kakao)

FREMGANGSMÅTE 
Grovhakk nøtter og bland dem sammen med havregryn, gresskarkjerner og solsikkekjerner. Rist dem på et brett i ovnen på 200 grader i ca 5 min. De skal bare ristes lett, så følg godt med så det ikke brenner seg. Press saften av 1 appelsin og bland sammen sukrin, cocosa, salt og pepper i en kjele. Rør mens du lar det koke opp. La det stå å putre i 5 min til væsken reduseres og blir seigere. Bland så inn nøtteblandingen, og varm godt. Det er viktig at nøttene får nok varme, slik at de blir sprø og knasende. Når du tenker de er varme nok, presser du massen hardt ned i en brødform med bakepapir, og la den avkjøles i kjøleskap. Ønsker du sjokoladetrekk smelter du sjokoladen i vannbad og smører over før du putter den i kjøleskap. Når sjokoladen har stivnet tar du massen ut av brødformen og skjærer den i strimler. Anbefaler at energibarene står kjølig slik at de ikke smelter. 

1 kommentar:

  1. Det skal vel være 1 ss sukrin og ikke 11? Ellers ser dette veldig deilig ut:-)

    SvarSlett